Mutta mennään itse kysymykseen. Ovatko Helsingin nykyiset asukkaat uhreja, joita pitää suojella korkeilta taloilta?
Periaatteessa ajatus on järkevä. Jos naapuriin tuleva tornitalo aiheuttaa haittaa nykyisille asukkaille, eikä rakennuttaja ota tätä huomioon, rakennetaan liian korkeita rakennuksia. Tämä havainto johtaa monen ajattelemaan, että julkisen sektorin eli kaavoittajan tulee puuttua peliin ja asettaa rakennuksille korkeusrajoitus. Ajatus siis on, että uudet asukkaat aiheuttavat nykyisille asukkaille haittaa, joka on jotenkin korjattava.
Näin ajateltiin pitkään myös taloustieteessä, kunnes paikalle saapui Ronald Coase.
Yksi Coasen oivalluksista oli kyseenalaistaa se, kuka oikein aiheuttaa ulkoisvaikutusten ja kenelle. Nykyisessä kaavoitusprosessissa uustuotannon vieressä asuvat mahdollisesti kärsivät haittaa heidän mielestään liian korkeasta rakentamisesta. Siksi kaavoittaja pyrkii ottamaan näiden ihmisten toiveet huomioon.
Asian voi kuitenkin nähdä myös niin, että nykyiset asukkaat aiheuttavat haittaa potentiaalisille uusille asukkaille, joiden asuntojen rakentaminen estetään. Coasen tavoite ei tietenkään ollut hakea syyllisiä, vaan päätyä yhteiskunnan kannalta mahdollisimman hyvään lopputulokseen.
Eikö kaavoittaja nimenomaan pyri samaan? Tuskin, ja useasta syystä. Ehkä tärkein syy on se, että kaavoittaja on helsinkiläisten äänestäjien agentti. Muualta muuttavilla uusilla asukkailla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa kaavapäätökseen. Ongelmaa pahentaa se, että kukaan ei oikein tiedä, ketkä jäävät ilman asuntoa, joten kansanliikkeen kokoaminen asian taakse on mahdotonta.
Helsingistä tulee siis liian pieni, koska kaavoituspäätökset tehdään hienojen lähidemokratiaperiaatteiden mukaan.
Siis "saaren itäreunaa rajaava rakennusrintama olisi kauttaaltaan suhteellisen matala".
VastaaPoistaKoko Koivusaari näyttää saaristolaisella tavalla urbaanilta (hyperlinkki ei toimi, mutta havainnekuva löytyy esim. Soininvaaran blogista)
Kaupunki haluaa siis Koivusaareen 5000 asukasta ja 4000 työpaikkaa per nykyinen maa-alue 12 hehtaaria ja merialue 46 ha. Taitaa mennä top 5 suomalaisten rakennettujen saarten joukkoon.
Hyvä kun saatiin Ronald Coase mukaan, jämäkkä lukupaketti.
Jätkäsaari on tiukan urbaani, Koivusaari vielä tiukempi. Teoreettisesti minua kiinnostaa kuitenkin kaikkein eniten noiden kahden alueen väliin jäävä esikaupunkimaisen väljä Lauttasaari. Miksi se ei kiinnosta talousteoreetikoita?
Lauttasaaren asukas- ja työpaikkatiheys on valovuosia alempana Koivusaareen suunniteltua.
Me ollaan enemmän käytännön ihmisiä. Lisäksi on syytä muistaa, että tämä on lehdistökatsaus. Lauttasaaresta ei tehdä edes juttuja. Täysin unohdettu kaupunginosa. Varmaan sinnekin kannattaa rakentaa, jos hinnat ylittävät reilusti rakennuskustannukset. Täysin uusille alueille on ehkä helpompi rakentaa, kun valittajia on vähemmän.
PoistaLöysimme muuten kaupunkisuunnittelulautakunnan asiakirjoista (http://bit.ly/13oU5L2) uuden korkeista taloista mielensäpahoittavan ryhmän. Nimittäin länsiväylää ajavat autoilijat! Mielestämme olisi parempi, jos nämä katsoisivat tietä, eivätkä merimaisemia.
Raikas näkökulma hieman nuukahtaneeseen Lauttasaaren kaupunginosaan. Lauttasaari olisi Ronald Coaselle ihannetapaus. Koivusaari on huono esimerkki: siellä kaupunki on paitsi kaavoittaja, myös maanomistaja, joka pääsee hyötymään rakennusoikeudesta. Tulevien kaupunkilaisten ostovoiman kautta nämä tulevat automaattisesti huomioiduksi.
VastaaPoistaKoivusaaren kaavamuistutuksissa oli se huvittava piirre, että niiden asiallinen sisältö on, ettei kyseistä kaupunginosaa tule lainkaan rakentaa. Kaupunki otti kaavamuistutukset huomioon lisäämällä rakennusoikeutta.
Käytännön ihmisiä jotka eivät ymmärrä tehokkuuslukuja?
VastaaPoistaLehdistö ei ole kiinnostunut Lauttasaaresta? Hesarissakin hehkutusta saanut Katsastaja on paljon mediaa viisaampi silloin kuin se itselle sopii, ja juuri niin tyhmä kuin lehdistö kun se itselle sopii.
Tiedoksi, että Ronald Coase on kiinnostunut Lauttasaaresta mutta ei Koivusaaresta.
Lehdessä oli juttu Koivusaaresta, joka inspiroi tämän kirjoituksen. Juttua ei ollut Lauttasaaresta. Aiemmassa kommentissa oli häivähdys sarkasmia. Ehkä pitää olla varovaisempi.
PoistaRonald Coasea ei kiinnosta enää mikään. Valitettavasti.
Kaupunki näkyy olevan vimmalla ulosmittaamassa veronmaksajien omaisuutta. Kannattaisi rakentaa esimerkiksi Jätkäsaari riittävän korkeaksi, ettei tarvitse hienoihin vanhoihin alueisiin kuten Koivusaareen tai Malmin lentokenttään koskea.
VastaaPoista